nikad nije bila bolja i toliko široka, a i cjenovno gledano, nađu se vina „za svačiji džep“. Čemu danas više Martinje? Velik dio „Martinja“ radi se čisto komercijalno kako bi se pospješila prodaja ili napravila dobra reklama. Nažalost takvih Martinja sve je više, a u tome prednjače oni koji mogu od ovoga načiniti svojevrstan spektakl sa medijskim zvijezdama te na taj način privući ljude. Žudnja za novim vinom, jer staroga nema, a drugo se ne može kupiti, bila je glavna bit ili čar Martinja. Dio Martinja svakako je blagoslov. Mnogo je polemike da li se vino krsti ili blagoslivlja da li ga treba krstiti ili ne, tko ga krsti i zašto. Zaboravljeni običaji samo su malo „izvrnuti“ te prilagođeni našem vremenu. Prema starim pričama, gazda je svoj vinograd u čistoj „misnoj“ robi o Vincelovu uvijek blagoslovio svetom vodom, a o Martinju, ako je vino bilo dobro sve ponovio samo u podrumu. I na kraju zašto se na Martinju uvijek dobro provodilo. Vinar je bio sretan jer je vino dobro, prijatelji koje je pozvao na kušanje mladog vina osjećali su se pošteno, počašćeno te su svi uživali u prvim darovima svoga rada kroz čitavu godinu.
Premda je Martinje već iza nas i sve oči uprte su prema „Vincelovu“ i novoj proslavi, prisjetimo se kako je ove godine Martinje organizirala Udruga „Vino Kap“. Bez posebnom medijskog pritiska, bez previše najava i skupih reklama, članovi Udruge u prepunoj sali DVD Kaptol 14. studenog 2015. godine proslavili su tradicionalno kršenje mošta „MARTINJE U KAPTOLU „ Premda je ove godine Udruga po prvi puta napravila svoje vino, to iščekivanje Martinja za mnoge vinoljupce značilo je „otvaranje bačve“ i ispijanje mladog vina. Članovi Udruge, njihovi gosti i prijatelji družili su se do ranih jutarnjih sati uz bogatu „martinjsku večeru „ . Mlada i stara kaptolačka vina uz već tradicionalno šaljiv i bogat program . Ove godine u goste na Martinje u Kaptol došli su i „dalmatinci„ , prijatelji vinari iz Novog Vinodolskog, Bribira, Crikvenice, Rijeke … Bio je ovo inicijalni susret i druženje članova Udruga dviju regija. Gosti su se pokazali kao odlični poznavatelji dobre kapljice, vrlo aktivno su bili uključeni u cjelovečernji program . Već se dogovara termin i povratni susret u Bribiru. Centralna ceremonija i prikaz kršenja mošta izveli su „vinski kardinal „ Vladimir Bauer uz pratnju ministrantica Ivanke Kunkera i Martina Lončarević. Kako već tradicija nalaže „kaptolačko Martinje„ ima dva kuma. Ove godine ta časna dužnost i obveza pripala je Draženu Čakaliću iz Češljakovaca i njegovom i našem prijatelju Boži Križancu iz Zagreba koji je najdugovječniji i vjerni kupac grožđa iz kaptolačkog vinogorja . U „Božinom podrumu „ njegovi prijatelji piju vina samo iz Kaptola. Jednom godišnje članovi udruge „Vino –kap„ posjete Zagreb (sportsko druženje) i izvrše kontrolu stanja u „Božinom podrumu“. Kako obveze i zadaci „vinskog kuma„ nalažu: oni su dužni kontrolirati sve podrume, pratiti stanja i kretanja količina , kvalitete i brige oko vina svih članova udruge ali bez najave dolaska. „Vinski ključ „ i „ Vinski dnevnik „ sadašnjim kumovima predao je prošlogodišnji kum Mato Lončarević uz nekoliko objavljenih posjeta i zapisnika iz obilazaka podruma. U cjelovečernjem programu uz obilje jela i dobrih vina goste je zabavljala glazbena skupina „ Aurea band „ , a specijalna gošća bila je Tamara Brusić , pobjednica festivala „Melodije Istre i Kvarnera 2015. godine „ koja je sa svojim prijateljima bila u vikend posjet i našim vinskim podrumima. „ Kao i svake godine, za tradicionalno druženje članova Udruge i njihovih prijatelja povodom „Martinja u Kaptolu„ tražila se ulaznica više. Prema riječima predsjednika Udruge Ferdinanda Novaka, Udruga u ovom trenutku nije u mogućnosti primiti veći broj gostiju i preuzeti obvezu organizacije komercijalne priredbe. Kako su završila sva Martinja mnogi se nesjećanju ali prema riječima predsjednika koji je obišao gotovo „ Martinja „ u okolici, mnogi kažu da je u Kaptolu najveselije
Bilo kako bilo, Udruga vinogradara vinara i voćara „VINO-KAP“ može s ponosom reći da je organizirala pravo Martinje. Svojim prijateljima ponudila je domaće mlado vino za degustaciju, te ono staro za žeđ. Komercijalno gledano, nitko ništa nije zaradio, ali to nije niti svrha Martinja niti cilj ove Udruge. Svi su se družili, zabavili, te su ostale uspomene, nova prijateljstva, a možda i novi poslovni partneri.